Ogen als oorzaak van problemen met rekenen, lezen en spelling

Category : Psychomotoriek

Komt je kind regelmatig met hoofdpijn en moe uit school, heeft het moeite met rekenen, lezen en spelling, zoals langzaam lezen,  woorden overslaan, bij wijzen met de vinger, of moeite met automatiseren? Allemaal signalen die kunnen horen bij een probleem in het samen “kijken” van beide ogen. Ook wel een visuele disfunctie genaamd. Maar ook moeite met het vangen van een bal, slordig schrijven of makkelijk een beker omstoten kunnen duiden op een visuele disfunctie. De meest bekende vorm is Fixatie Disparatie. In Nederland is nog weinig aandacht voor deze oorzaak van leer- en leesproblemen. Regelmatig benoemen scholen en bureau’s voor onderwijsondersteuning ze als dyslexie, ADD of ADHD.

Dubbel zien en onrust

Als visueel screener en leercoach zie ik steeds vaker kinderen die moeite hebben om beide ogen goed met elkaar te laten samenwerken, tekst rustig te volgen of moeite hebben met het goed “richten” van de ogen. Dit zorgt oa voor dubbel zien van de tekst, moeite om woord voor woord te lezen, maar ook onrust. Het kost deze kinderen veel energie en concentratie om de lesstof op school, die voor zo’n 75% bestaat uit tekst, in zich op te nemen. Dit leidt tot hardnekkige achterstand. Het opnieuw aanbieden van de lesstof (Remedial Teaching) helpt maar ten dele als de oorzaak (visuele disfunctie) niet wordt aangepakt.

In dit Engels gesproken Tedx filmpje “Curing learning-related vision problems” legt dr. Vicky Vandervort op een heldere manier uit wat er precies mis gaat bij het “zien” en de mogelijkheid om de samenwerking tussen de ogen op te lossen oa met oefeningen.

Vanaf maart start ik met visuele screening bij El’sina, werkplaats voor onderwijsactiviteiten in Diemen (onder de rook van Amsterdam). Herkent u uw kind in bovenstaande signalen of het filmpje, meld hem/haar aan om een visuele disfunctie uit te sluiten. Een visuele screening is niet hetzelfde als een oogtest naar ver- of bijziendheid waar de opticien naar kijkt.