Met optimisme ergernis te lijf

Category : Leiderschap

We hebben ze allemaal ‘onze dagelijkse ergernissen’. File rijden naar je werk. Dat project dat maar niet vooruit lijkt te komen. Je tiener die liever achter de PlayStation zit dan zijn huiswerk maakt. Hondenpoep op de stoep 😊 Hoeveel tijd sta jij stil bij deze ‘omstandigheden’ of ben je druk om ze te beïnvloeden?

Geluksformule

De positief psychologen Lyubmirksy, Sheldon en Schkade ontwikkelden de  ‘geluksformule’. Deze formule beschrijft welke factoren bepalen hoe gelukkig mensen zich voelen. Dit soort ‘omstandigheden’ bepalen slechts voor 10% onze mate van geluk, maar naar verhouding besteden we er onevenredig veel tijd aan. Dit zorgt voor een energielek en laat je ’s avonds uitgeput op de bank neerploffen. 50% van geluk wordt bepaald door ‘aangeboren factoren’. ‘Intentionele activiteit’ bepaalt 40% van geluk. Dat zijn activiteiten die we doelgericht ondernemen om meer geluk te ervaren zoals een actief sociaal leven onderhouden, regelmatig bewegen, actief hulp aanbieden aan anderen en bewust kiezen voor een positief perspectief.

Optimisme training

Bewust een positief perspectief innemen, vraagt wel om oefening van je
brein om daadwerkelijk in die stand te komen. Van nature focust ons
brein liever op negatieve situaties en problemen. Maar oefening baart
kunst. De ‘optimisme oefening’ van psycholoog, Martin Seligman is een
fijn laagdrempelige manier om dagelijks even bewust stil te staan bij
een positief perspectief. In grote lijnen volg je de volgende stappen:

1) Dankbaarheid: Toon dankbaarheid aan iemand die jij nog niet goed bedankt had. Maak er een wekelijkse vaste gewoonte van iemand te bedanken.
2) Schrijf een week lang elke dag iets op over je sterke kanten.
3) Schrijf week lang elke dag over momenten in je verleden waarop jij op je best was.
4) Noteer een week lang dagelijks drie goede dingen die op die dag zijn gebeurd.
5) Stel een doel. Hou zou je dat doel bereiken als je een optimist zou zijn? Hoe zou je je doel bereiken als je pessimist zou zijn? Probeer beide perspectieven uit. Waaraan heb je het meest?

Optimisme stimuleren bij individuen, in onze organisaties en in de wereld. Daar ga ik voor. Succes met oefenen!


Goede motoriek geeft richting

Category : Psychomotoriek

“Ik zie jou nu nog maar één keer”, een mooie uitspraak van een jongedame van 9 jaar in mijn praktijk. Dit soort uitspraken hoor ik vaker als psychomotorisch kindercoach. Ik probeer me dan voor te stellen hoe dat moet zijn. Je zit in een klas met 24 kinderen en 1 leerkracht. Dan zie je dus voortdurend 48 kinderen en 2 leerkrachten. Overweldigend en een flinke uitdaging om je te focussen en concentreren als kind. Of tikkertje spelen met vriendinnen. Ben je voortdurend te laat als tikker? Tik je regelmatig in de lucht? En goed leren lezen en schrijven is haast onbegonnen werk. Hoe ontwikkel je een goed woordbeeld als de letters niet scherp en misschien wel in tweevoud te zien zijn. Onzekerheid ligt op de loer.

De wereld door de ogen van het kind

Als kind weet je niet beter. Dit is hoe de wereld er door jouw ogen uitziet. Je “voelt” wel dat het bij jou anders werkt dan bij andere kinderen. Je bent onhandig, het leren lezen gaat lastig en de wereld om je heen voelt soms onveilig. Dat jij de wereld letterlijk op een andere manier waarneemt dan andere kinderen, heb je logischerwijs geen weet van. Boosheid en frustratie kunnen zich ontwikkelen of het kind trekt zich terug om de interne stress, die het ervaart, het hoofd te bieden.

Motoriek als kompas

Bij het horen van zo’n uitspraak “Ik zie jou nu nog maar één keer!” maakt mijn hart een sprongetje. Yes! We hebben een mooie stap gezet. Samen zijn we teruggegaan naar de basis: het lijf en de zintuigen. We hebben gekeken naar de motorische vaardigheden. Zijn deze al voldoende ontwikkeld om het lijf en ogen nauwkeurig te sturen? Werken beide ogen, maar ook handen goed samen? En is het kind in staat om eenvoudig de eigen middenlijn (lateralisatie, een basis vereiste voor schoolwerk) te passeren of “zoekt” het onbewust foefjes om de motorische eisen die school stelt, te omzeilen? En zit het kind lekker in zijn of haar vel? Iedere keer weer een nieuwe, unieke puzzel. En als de puzzelstukjes dan op deze manier op zijn plek vallen en er zit zo’n kleine topper met een grote grijns voor je, prijs ik me gelukkig dat ik verschil heb mogen maken voor de toekomst van dit kind vol talenten.

Werken de ogen van jouw kind optimaal?

Om te weten of je kind in staat is optimaal gebruik te maken van zijn of haar ogen, is uiteraard gezichtsscherpte een belangrijke graadmeter. Dit is wat de opticien meet. Op school moet een kind echter bijvoorbeeld ook in staat zijn de ogen voor langere tijd op één punt te richten en vervolgens de ogen rustig langs een zin te laten bewegen. En wat de ogen dan waarnemen, moet het kind betekenis weten te geven, oftewel “begrijpend lezen”.  Er zijn diverse signalen op school, thuis en met sport die mogelijke indicatie zijn voor problemen in het functioneren van de ogen:

Herkennen van problemen met optimaal gebruiken van de ogen

Eenvoudig testen gebruik van de ogen

Met een kleine test kun je eenvoudig kijken of je kind zijn of haar ogen goed weet te sturen. Ga voor het kind staan met een potlood in de hand. Houd het potlood op ongeveer 30 cm afstand van de ogen, tussen beide ogen (voor de neus). Beweeg het potlood rustig van links naar rechts (steeds op ongeveer 30 cm) en laat het kind het potlood met uitsluitend de ogen volgen. Het hoofd blijft stil. Volgen de ogen rustig? Of maken ze sprongetjes of zie je haperingen. Heb je de indruk dat het kind heel geconcentreerd (eerder vanuit het denken, dan als een geautomatiseerde beweging) bezig is om de taak te volbrengen? Klaagt het kind over pijn, branderige ogen. Dan direct stoppen. Bij twijfel is met een eenvoudige visuele screening problemen in het gebruik van de ogen uit te sluiten.

Contact

Als psychomotorisch (kinder) coach bied ik in inspiratiecentrum El’sina (Diemen – Amsterdam) ondersteuning aan kinderen en volwassen met problemen met leren, lezen, rekenen, concentratie, stress of andere psychomotorische en visuele klachten.

Contactgegevens


kinderen in beweging

Een goede basis voorkomt leerproblemen

Category : Psychomotoriek

Sommige kinderen “fietsen” op hun gemak de hele basisschool door. Andere kinderen, net zo slim als hun klasgenootjes, hebben meer hobbels te nemen. “Het zit er wel in, maar het komt er (nog) niet uit”, hoor je ouders en leerkrachten regelmatig zeggen. “Hij oefent heel hard met lezen, maar hij blijft een trage lezer.” “Mijn kind kan zich moeilijk concentreren in die grote, drukke klassen.” Op school denkt men in de richting van dyslexie, ADD of ADHD als oorzaak.

Actieve reflexen 

Ondertussen begint er in Nederland steeds meer kennis te komen over leerproblemen en de onderliggende oorzaken. Een van deze nog onbekende oorzaken zit in de onrijpheid van het centraal zenuwstelsel. Iedereen kent de primaire reflexen van baby’s zoals de schrikreflex, grijpreflex, en andere bewegingsreflexen die baby’s nodig hebben om zich te ontwikkelen. Het leert ze dat je je handje beter niet op een warme kachel kunt houden, iets op te pakken, kruipen en uiteindelijk lopen. Als een baby iets geleerd heeft, verdwijnt deze reflex langzaam aan. Dit gebeurt door de bewegingen die een baby maakt. Ons bewegingspatroon is de laatste jaren echter enorm veranderd. Dit is een van de oorzaken dat er een toename is te zien in het aantal kinderen waarbij deze reflexen op de achtergrond aanwezig blijven. Wat nog relatief onbekend is, is dat deze onrijpheid van het zenuwstelsel effect heeft op het ontspannen kunnen leren bij kinderen. Het artikel “Leerproblemen en een onrijp zenuwstelsel: Zonder een goed fundament kun je niet bouwen” van hetkind geeft een mooie uitleg over het effect van dit onrijpe zenuwstelsel op het leren en de eenvoudige oplossingen die er zijn om dit te integreren, zodat het ontspannen leren alsnog op gang komt.

Niet alleen kinderen in ontwikkeling kunnen hinder ondervinden in hun motorische ontwikkeling door actieve reflexen. Een ongeval of traumatische ervaring kan reflexen bij volwassenen weer activeren. Dit zorgt voor onbewuste stress van binnenuit het lichaam.


Ogen als oorzaak van problemen met rekenen, lezen en spelling

Category : Psychomotoriek

Komt je kind regelmatig met hoofdpijn en moe uit school, heeft het moeite met rekenen, lezen en spelling, zoals langzaam lezen,  woorden overslaan, bij wijzen met de vinger, of moeite met automatiseren? Allemaal signalen die kunnen horen bij een probleem in het samen “kijken” van beide ogen. Ook wel een visuele disfunctie genaamd. Maar ook moeite met het vangen van een bal, slordig schrijven of makkelijk een beker omstoten kunnen duiden op een visuele disfunctie. De meest bekende vorm is Fixatie Disparatie. In Nederland is nog weinig aandacht voor deze oorzaak van leer- en leesproblemen. Regelmatig benoemen scholen en bureau’s voor onderwijsondersteuning ze als dyslexie, ADD of ADHD.

Dubbel zien en onrust

Als visueel screener en leercoach zie ik steeds vaker kinderen die moeite hebben om beide ogen goed met elkaar te laten samenwerken, tekst rustig te volgen of moeite hebben met het goed “richten” van de ogen. Dit zorgt oa voor dubbel zien van de tekst, moeite om woord voor woord te lezen, maar ook onrust. Het kost deze kinderen veel energie en concentratie om de lesstof op school, die voor zo’n 75% bestaat uit tekst, in zich op te nemen. Dit leidt tot hardnekkige achterstand. Het opnieuw aanbieden van de lesstof (Remedial Teaching) helpt maar ten dele als de oorzaak (visuele disfunctie) niet wordt aangepakt.

In dit Engels gesproken Tedx filmpje “Curing learning-related vision problems” legt dr. Vicky Vandervort op een heldere manier uit wat er precies mis gaat bij het “zien” en de mogelijkheid om de samenwerking tussen de ogen op te lossen oa met oefeningen.

Vanaf maart start ik met visuele screening bij El’sina, werkplaats voor onderwijsactiviteiten in Diemen (onder de rook van Amsterdam). Herkent u uw kind in bovenstaande signalen of het filmpje, meld hem/haar aan om een visuele disfunctie uit te sluiten. Een visuele screening is niet hetzelfde als een oogtest naar ver- of bijziendheid waar de opticien naar kijkt.